Wednesday, October 22, 2008

Ratapan jiwa seorang pemimpin...

Daripada surah Maryam ayat 4 hingga 6 :-

قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَلَمْ أَكُنْ بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا(4) وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائِي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا(5)يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ ءَالِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا(6

Terjemahannya: “Ia berkata; ya tuhanku sesungguhnya tulangku telah lemah, dan kepalaku telah dipenuhi uban dan aku belum pernah kecewa di dalam berdoa kepaa engkau, ya tuhanku. Dan sesungguhnya aku khuatir terhadap keturunan di belakangku nanti sedangkan isteriku mandul. Oleh kerana itu, kurniakan langsung daripadaMu seorang keturunan yang akan mewarisi aku dan keluarga Yaakob dan jadikanlah ia, ya tuhanku seorang yang engkau redhoi”.

Demikian bunyinya ratapan jiwa nabi Allah Zakaria, seorang nabi seorang pemimpin tatkala ia melihat kekuatannya kian sudah berkurangan. Beliau khuatir mengingatkan nasib umatnya apabila beliau sudah tidak ada lagi. Maka doa yang diratapkan oleh jiwa yang soleh daripada nabi Allah Zakaria itu sebenarnya patut jadi ratapan jiwa kita juga yang memegang amanah pimpinan ummah dalam apa lapangan sekalipun hatta untuk kepentingan maslahah dakwah dan ummah.

No comments: